• Conceptualization of Culture and Ethnicity within Social Work in Two Indigenous Communities: Implications for Culturally Adequate Social Work 

      Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete; Swanson, Shanley (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-26)
      This qualitative study compares social work in Sami communities within Norway and Native American communities in Montana in the US. A total of 39 social workers were interviewed. We investigated the conceptualization of culture and ethnicity, as well as the implications of these constructions for a culturally adequate social work practice. We find that social workers in Sápmi conceptualize culture ...
    • Coping with Paradoxes: Norwegian Child Welfare Leaders Managing Complexity 

      Olsvik, Bodil S.; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-20)
      The child welfare service in Norway is in the spotlight internationally after the European Court of Human Rights (EMD) convicted Norway of human rights violations in several child welfare cases. Norwegian child welfare services are presented as having weaknesses in competence, prioritization, structure and supervision. The child welfare service in Norway has a decentralized structure, and most tasks ...
    • Diverse Diversity. Contradictions and Challenges in Norwegian Rural Education. 

      Paulgaard, Gry; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-07-26)
      The authors of this paper share a common background from the Northern Norway region, a rural county and the largest and least populated county of Norway. The region is characterised by high out-migration, lower educational levels, and higher drop-out rates from secondary education than in other regions of Norway. Limited educational provision makes it necessary for many young people in rural areas ...
    • Emphasizing indigenous communities in social work research ethics 

      Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-09-01)
      This article questions whether the development of Sámi social work could benefit from a greater emphasis on communities in research ethics. Using experience from a comparative research project carried out in indigenous communities in Norway and the United States, we discuss (1) the advantages and challenges associated with the institutionalization of research ethics and (2) the consequences for our ...
    • Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid 

      Saus, Merete; Nygård, Reidunn Håøy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-02)
      I denne artikkelen diskuterer vi tilpassing av familieråd til ein samisk kontekst. Studien bygger på intervju med sosialarbeidarar i samiske område. Vi finn at familierådsmodellen sitt teoretiske grunnlag bør tematisere samisk storfamilie, samiske kommunikasjonsformer, samiske ideal for barnet si deltaking og familierådskoordinator si lokale tilknyting. Det teoretiske grunnlaget må diskutere at ...
    • Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen 

      Saus, Merete; Wara, Tatiana (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som ...
    • Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement 

      Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik; Wara, Tatiana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-15)
      Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «Aworld worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om denne forståelsen innebærer en form for opposisjon. Datamaterialet er fire dialogkaféer om temaet ...
    • Gjenoppretting og forsoning i barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Dette kapittelet handler om barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter. Forskning, brukerundersøkelser og offentlig debatter viser at barnevernet dårlig omdømme blant minoritetsbefolkningen og at det er utfordrende både for brukerne og barnevernsansatte (Bufdir, 2016; Saus, Salamonsen, Douglas, Hansen, & Thode, 2018; Øverli, Bergman, Finstad, & Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk, ...
    • Introduction and rationale: An overview of refugee education Europe 

      Gunntorsdottir, Hermina; Douglas, Marcela; Saus, Merete; Paulgaard, Gry (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      According to the UNHCR’s report Global Trends - Forced Displacement in 2018 (UNHCR, 2019) on changes in UNHCR’s population of concern related to ongoing crises, the number of refugees under UNHCR’s care is almost double that of 2012, with two thirds coming from just 5 countries. Furthermore it is stated that the total global refugee population under UNHCR’s mandate is now at the highest level ever ...
    • Invisible Differentness in Sámi Child Protection Services 

      Douglas, Marcela; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-21)
      The paper explores what lies behind the development of Sámi child protection services in practice. The study is an empirical investigation of how policymakers and child welfare leaders reflect on the challenges and opportunities in this field. All the twelve participants in the study worked in northernmost counties of Norway that are part of the Sámi-language administrative district. Although Norwegian ...
    • Is family group conferencing a culturally adequate method outside the origin of New Zealand? A systematic review 

      Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-06)
      It is generally assumed that Family Group Conference (FGC) is a culturally adequate method for social work in indigenous communities. In this meta-synthesis, we question this assumption. Through systematic and strategic searches, we explored the existing trends of FGC research in indigenous contexts. We have included 26 articles are included in the literature review. Our analyses reveal that ...
    • Lederskjønnets utfordringer i kommunalt barnevern: Om spenninger mellom faglig skjønn og lederskjønn 

      Olsvik, Bodil; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-11)
      I den pågående barnevernreformen sees ledelse som en av nøklene til økt kvalitet i barnevernet. I denne artikkelen utforsker vi hvordan barnevernlederne håndterer spenninger mellom faglig skjønn og lederskjønn. Det drøftes hvilke fallgruver som kan oppstå ved bruk av et faglig kollektivt skjønn som grunnlag for lederbeslutninger, samt hvordan et kollektivt faglig skjønn kan fungere som en støtte for ...
    • Mellom entusiasme og anvendelse - Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd 

      Saus, Merete; Jenssen, Toril Synnøve; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Familieråd er en familiebasert beslutningsmodell som brukes i barnevernet. Familierådsmodellen sees i lys av fremveksten av demokratisering og myndiggjørende perspektiver i barnevernet med stadig nye og endrede arbeidsoppgaver og rutiner. Familieråd brukes relativt lite i barnevernsarbeid selv om både private og offentlige aktører jevnt over er begeistret. Hensikten med denne undersøkelsen er å ...
    • Native American social work – Including family and community 

      Swanson, Shanley; Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-05)
      <i>Summary</i> - This study investigates family involvement and culturally informed social work in Native American communities. The study was conducted in Native American communities in Montana, USA. Twenty-three Native American social work professionals participated in qualitative interviews. Analyses draw on theory of historical trauma and family involvement in indigenous social. Throughout the ...
    • Parenting interventions for families with refugee backgrounds: a randomized factorial, mixed-methods design study protocol 

      Patras, Joshua; Saus, Merete; Douglas, Marcela; Bjørknes, Ragnhild; Gammelsæther, Siri; Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Halvorsen, Therese; Haug, Ida Mari; Risholm, Ragnhild; Øktedalen, Tuva; Jakobsen, Reidar; Neumer, Simon-Peter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-11)
      Background: Raising children in new social and cultural contexts can be challenging for parents. In order to help parents address these challenges, the Norwegian government has instituted a policy of mandatory parent training for families who settle in Norway as refugees. The Incredible Years (IY) and The International Child Development Programme (ICDP) have been widely adopted throughout Norway. ...
    • Privacy preserving distributed computation of community health research data 

      Andersen, Anders; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-09-19)
      Research in community health introduces challenges regarding analysis of the research data. It involves multiple actors in a varity of arenas, and it is often directed towards the local community and children and their families. The legal, ethical and privacy issues involved introduce constraints upon the analysis performed. SNOOP combined with the D2Worm declarative modelling and infrastructure ...
    • RE approaches and strategies in Northern Europe 

      Gunntorsdottir, Hermina; Douglas, Marcela; Saus, Merete; Paulgaard, Gry (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      In the UNHCR data base on refugees, Northern Europe consists of eight countries, the Nordic countries: Sweden, Denmark, Finland, Norway and Iceland, and the Baltic countries: Lithuania, Latvia and Estonia with a total population of 33,121,044. At the end of year 2017, the total number of refugees, asylum-seekers and stateless persons in Northern Europe was 788,717 (UNHCR, 2019, table 1).
    • Samene i Norge: Hvordan kan barnevernet ta hensyn til samenes rettigheter som urfolk? 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      Dette kapittelet handler om den samiske befolkningen i Norge og barnevernet. Formålet er å vise hvordan barnevernet kan ta hensyn til samenes rettigheter som urfolk. Samene er et urfolk i Norge. Gjennom norske og internasjonale lover har samene særlige rettigheter til å bevare sin kultur, identitet og språk. Disse rettighetene gjelder også når barn og familier mottar offentlige tjenester, slik som ...
    • Samiske kvinner utsatt for vold og overgrep: En interseksjonell tilnærming til fortellinger om hjelp fra barnevernet 

      Bersvendsen, Agnete; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-25)
      I denne artikkelen har vi undersøkt fortellingene til samiske volds- og overgrepsutsatte kvinner når det gjelder det å få hjelp av barnevernet. Problemstillingen er: Hva forteller samiske kvinner med volds- og overgrepserfaringer i oppveksten om opplevelsen av hjelp fra barnevernet og andre instanser? Hvordan kan vi forstå deres opplevelse i et interseksjonalitetsperspektiv? Datamaterialet består ...
    • Skjønn i praktisk barnevernledelse; kollektiv prosess med organisatoriske begrensninger 

      Olsvik, Bodil Severinsen; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-11)
      Til tross for økt fokus på både barnevernledelse og lederskjønn, er praktisk utøvelse av lederskjønn et lite utforsket område. Artikkelen omhandler skjønn i praktisk barnevernledelse. Oppmerksomheten er rettet mot hva barnevernleder gjør når hun praktisk utøver skjønn, og hva som påvirker og begrenser utøvelsen av lederskjønn. Datamaterialet er innhentet gjennom kvalitative intervjuer med barnevernledere. ...